2011. május 15., vasárnap

Pulyka magyaros töltelékkel

  Részlet Dobos C. József 1881-ben kiadott Magyar-Franczia Szakácskönyvéből:
„Az Isten az embernek testet adott, s ebben a meglehetős komplikált gépezetben van és nyilatkozik az ízlés, az étvágy és az éhség.
Az ízlés maga az enni tudás mestersége, - az étvágy ad kedvet és késztet ennek a mesterségnek az igénybe vételére, - az éhség pedig tudtunkra adja, hogy testünk gépezetének tápanyagra van szüksége, hogy rendes állapotában maradjon.
Mi az ízlés étvágy nélkül?
Gyógyíthatatlan szenvedés.
És mi az étvágy éhség nélkül?
Maga a halál.
Vannak emberek, a kiknek sem ízlésük, sem étvágyuk, de éhség nélkül nincs ember.
Az étkek csinos elrendezése fölébreszti az étvágyat,
A tiszta főzés neveli, képezi az ízlést.
A fűszerek az összes emésztési szervezetet működésbe hozzák.
Minden szakácsnő és gondos házi asszony igyekezzék hát tisztán főzni, a fűszereket kellő mennyiségben alkalmazni, s az étkeket csinosan rendezni.”
Ma a mester receptjét hoztam.



Hozzávalók:
  • 1kg pulykamell
  • 20 dkg bacon
  • 2 főtt tojás
  • 1 egész tojás
  • füstölt szalonna
  • 1 csomó petrezselyemzöld
  • 1 zsemle
  • 2 dl tej
  • só, bors

Elkészítése:
A megmosott pulykamellet középen vágtam, kiterítettem, sóztam, borsoztam. A töltelékhez a zsemlét tejbe áztattam. A főtt tojásokat felaprítottam, 3-4 szelet füstölt szalonnát vékonyan felcsíkoztam, a petrezselymet apróra vágtam. Mindezeket  kinyomkodott zsemlével, némi sóval és egy egész tojással elkevertem. A tölteléket a húsra kentem, a húst feltekertem. Sóztam, borsoztam, majd a bacon szeletekkel „becsomagoltam”.
Lefedve 180 fokon kb. 1,5 órát pároltam, majd a fedőt levéve 200 fokon még 30 percig pirosra sütöttem. Krumplipürével tálaltam.

1 megjegyzés: