2013. február 23., szombat

Túrós bukta

Erre futotta az energiámból. Házi túróval készült és betyárosan finom lett.


Hozzávalók:
- 50 dkg finomliszt
- 2 dl tej
- 25 g élesztő
- 6 dkg cukor
- 1 csipet só
- 6 dkg zsír
- 2 tojás
Töltelék:
- 50 dkg túró
- 1 tojás
- 8-10 dkg mazsola
- 8 dkg porcukor
- 1 citrom reszelt héja
- pár csepp citromlé
- ½ rúd vanília magjai

Elkészítése:
A lisztet a porcukorral és csipet sóval elkevertem. A tejet enyhén meglangyosítottam (Nem szabad túlmelegíteni, langyos legyen!), belekevertem 1 csipet cukrot, belemorzsoltam és elkevertem az élesztőt. Pár perc alatt felfutott. A liszthez adtam az élesztős tejet és két egész tojást.
A turmixgép dagasztóspiráljával dagasztani kezdtem, mikor a tészta kissé összeállt, hozzáadtam a puha zsírt. Alaposan kidolgoztam, amíg szép hólyagos lett a tészta. (15-20 percet vett igénybe.)
Kelesztő tálban - kevés lisztel megszórva - 45 perc alatt duplájára kelesztettem. A töltelék hozzávalóit alaposan elkevertem. Házi túrót használtam, ami kellőképpen zsíros volt, de ha bolti túrót használtok célszerű kevés tejfölt is a töltetékbe keverni. A megkelt tésztát lisztezett deszkára borítottam, 0,5 cm vékonyra kinyújtottam. 10x10 cm-es méretű kockákra vágtam. A túrótöltelékből egy-egy púpozott evőkanálnyi halmot helyeztem a tésztakockák közepére. Az egymással szemben lévő két-két tészatsarkot összenyomtam, így alakítottam ki a bukta jellegzetes formáját. Letakarva duplájára kelesztettem, majd 180 fokon kb. 20-25 perc alatt készre sütöttem. A sütés vége előtt 10 perccel meglocsolgattam 0,5-1 dl cukros tejjel. (Ettől a kelt tészta nagyon finom foszlós lesz.)
Konyharuhával letakarva hagytam langyosra hűlni, porcukorral szórva tálaltam.

Forrás: Zilahy Ágnes, 1892.

7 megjegyzés:

  1. Ha nekem nincs energiám ilyenre még inkább nincs. Nagyon guszta lett!

    VálaszTörlés
  2. Nagyon guszta lett! Kevés túrós dolgot szeretek, de ezt meg tudnám enni!

    VálaszTörlés
  3. Gyönyörűek lettek! Mi lett volna, ha még több energiád van :)

    VálaszTörlés
  4. Nagyon szíven találtál ezzel a túrós buktával!
    Finom, finoom, finooom!!!

    VálaszTörlés
  5. Betyárosan jól is néz ki!imádom a túrós buktát!

    VálaszTörlés
  6. Egyetértek az előttem szólókkal! Szép is, jó is, kár hogy csak nézhetjük!

    VálaszTörlés
  7. Mennyire nagyon szeretem és milyen régen készítettem már. :-)

    VálaszTörlés