2011. június 16., csütörtök

Borsókrémleves francia mód szerint

Mi okoz nehézséget, ha az ember korabeli receptekből főz? Több dolog is. Egyrészt a mértékegységek (lat, meszely, icce, pint ...) és a kifejezések . Másrészt pedig, hogy némely ételleírások – valóban nem nevezném őket a recepteknek – csak felsorolják az alapanyagokat, leírják a készítés módját, de semmi többet.
Hát akkor kérem szépen, hol vannak itt az arányok?
Itt van példának rögtön ez a borsóleves.
„A borsó jó szalonnával végképp megfőzetik s áttöretik, zeller, póré, sárgarépa, petrezselyemgyökér, finom szeletekbe metszetnek, vízben felforralttnak, az áttörött borsóba kevés apróra vagdalt turbolyával s sóskával együtt tétetnek, mindez így jól főni hagyatik, s azután pirított zsemleszeletekre, melyek előbb tiszta húslevesbe meglágyulás végett mártatnak, öntetik s szalonnával garniroztatik.”
Nos, ebből "receptből" merítettem inspirációt ma. Az volt a célom, hogy a borsó ízét a többi zöldség és fűszer ne nyomja el, inkább kiegészítve tegyék izgalmassá az ízhatást. Voltak fenntartásaim, de a végeredmény nagyon meggyőző volt. Jó tudom, tudom nem igazán fotogén...,cserébe viszont finom.



Hozzávalók:
·        30 dkg zöldborsó
·        1 kis darab zeller
·        1 szál sárgarépa
·        1 szál petrezselyemgyökér
·        ½ szál póréhagyma
·        tárkony
·        6-7 levél sóska
·       
·        1 dl főzőtejszín
·        10 dkg bacon

Elkészítése:
A zöldségeket megtisztítottam, megmostam. A répát, zellert, gyökeret, póréhagymát apró darabokra vágtam, és enyhén sós vízben főni tettem. A borsót sós vízben, kevés tárkonnyal ízesítve kezdtem főzni. Amikor minden zöldség megpuhult, a két „levest” összeöntöttem. Beledobtam a megmosott sóskaleveleket és krémesre turmixoltam. 1 dl tejszínt adtam hozzá és újra felforraltam. A baconszeleteket ropogósra sütöttem. A levest kevés tejszínnel, aprított sóskalevelekkel és ropogós baconszelettel tálaltam.

Forrás: Németh Zsuzsána, 1858.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése