2011. október 23., vasárnap

Fanchonettek vaníliával


A képek nyárias hangulata ellenére ez a desszert tegnap készült. A folyton termő málna utolsó hullámának hozamát és a maradék egészségesen zöld mentalevelemet látjátok. Legközelebb csak jó pár hónap múlva lesz lehetőségem így díszíteni. Egy pillanatra elszomorodtam. Úgy szerettem kilépni a kertbe és behozni a friss gyümölcsöket, fűszereket. Eddig szinte meg sem éreztem, hogy itt az ősz…
Ilyen hangulatban, elhatalmasodik rajtam a káros szenvedélyem: édességre vágyom. Csak úgy, "mert megérdemlem". Próbáltam egy kosárka után behúzni a féket, de ennél a sütinél ez gyakorlatilag lehetetlen.


 Hozzávalók:
·        1 csomag friss élesztős leveles tészta (bolti)
·        4 dl tejszín
·        1 dl tej
·        1 rúd vanília
·        4 tojás sárgája
·        8 dkg cukor
·        3,5 dkg liszt
·        1 csipet só
·        2 tojás fehérje
·        3 evőkanál porcukor

Elkészítése:
A tejszínt és a tejet a vaníliarúd kikapart magjaival felforraltam, majd szobahőmérsékletűre visszahűtöttem. Hozzáadtam a tojások sárgáját a cukrot, sót, lisztet és habverővel csomómentesre kevertem. Takaréklángon folyamatosan keverve besűrítettem. (Puding sűrűségűre.) A krémet hűlni hagytam, időnként megkeverve, hogy ne „bőrösödjön”.
A leveles tésztát lisztezett munkafelületen 0,5-1 cm vékonyra nyújtottam, 10 cm átmérőjű pogácsaszaggatóval kiszaggattam. A tésztakörökkel kosárszerűen kitöltöttem szilikon muffintepsi mélyedéseit és belekanalaztam a krémet. 180 fokos sütőben 15-20 percig sütöttem.
Kivettem, a sütőt pedig 100-120 fok közé állítottam. (Ajtaját egy kicsit kinyitottam, hogy hamarabb visszahűljön.)
A tojások fehérjét porcukorral keményre vertem és a muffintepsiben pihenő süteményekre halmoztam. Sütőben még 20 percig szárítottam. Hidegen fogyasztható. Málnával és mentalevelekkel díszítettem. A megadott mennyiségből 12 db kosárka készült.

Forrás: Dobos C. József, 1881.

27 megjegyzés:

  1. Csodás desszert! Szuper a muffinformában sütés és a habos kalap is, na és persze a kivitelezés is tökéletes. :)

    VálaszTörlés
  2. Kis aranyosak,étvágygerjesztők. Ne legyen lelkifurdalásod mert tényleg megérdemled:)))

    VálaszTörlés
  3. Olyan szép!! Szívesen megkóstolnám!! :)))

    VálaszTörlés
  4. Olyanok mint v.mi ékszerek! szééép :))

    VálaszTörlés
  5. Hát ezek valami csodásak! Elmentem a receptjét és ha jövőre lesz friss bogyós gyümölcsöm, megcsinálom! Nagyon tetszetős desszert!

    VálaszTörlés
  6. Milyen jó neked, hogy még volt málnád! Nálam a folytontermő eper utolsó adagja is levirágzott már :( Nagyon szépek lettek a sütikék! :)

    VálaszTörlés
  7. Megint egy gyönyörű desszert:)Én is nagyon depis hangulatba kerültem, egyik reggel -2 fok volt. És itt mostmár bármikor havazhat is:(

    VálaszTörlés
  8. Szépek! Jó ötlet, be kell szereznem egy muffin formát :)

    VálaszTörlés
  9. Azon nem is csodálkozom hogy nem tudsz ellenállni ennek a szép és finom sütinek! Neked azért legalább eddig volt olyan lehetőséged hogy kilépsz az ajtón és ott a gyümölcs, de képzelt el a szegény sanyarú sorsu bérházban élőket!:-)

    VálaszTörlés
  10. Nagyon jól néznek ki, látszik, hogy mennyire finomak! A tálalás pedig szokásosan gyönyörű!

    VálaszTörlés
  11. Nagyon szépek és biztosan finomak is! :)

    VálaszTörlés
  12. Mint egy festmény! Isteni finom lehet ez a süti!! A málna meg a menta tényleg nyáridéző.
    Ismerős ez az érzés, mármint az abbahagyhatatlan sütievés! :D Nem, baj, ez kell ősszel és télen, nyáron majd ledolgozzuk! :)
    Ahogy írtam a tavasz a tisztítás és fogyókúra ideje, a szervezet akkor a legalkalmasabb rá.
    :)

    VálaszTörlés
  13. Fanchonettek, mi? Dobos C. Józseftől. Na persze...persze...Te vagy az egyik leggonoszabb ember a földön! Hát szerinted miért álmodok én veled kisasszony?! Ilyen gyönyörűségeket! Roppanós, édes, krémes, málnás...és akkor csak az ember szemének adol enni?! Mert, ha teszem azt kelkáposzta főzeléket mutogatnál itt nap, mint nap, akkor ugye még rémálmaimban sem akarnálak látni..de így...)))

    VálaszTörlés
  14. Petra!!! Ez olyan abbahagyhatatlannak látszik, kész vagyok tőle, főleg a még vígan mosolygó málnákkal a tetején.

    VálaszTörlés
  15. Hú, ilyet én is szoktam, hogy mert megérdemlem ;)) Szemet gyönyörködtető látvány ez a kosár!!

    VálaszTörlés
  16. Nagyon-nagyon gyönyörű látvány!!! Isteni finom lehetett. Neked még volt ilyen sok málnád, de jó!!! Nálunk már csak egy-két szem van rajta.

    VálaszTörlés
  17. Petra!Ilyen későn értem ide, de most is meg tudnám enni.:-)Gyönyörűűűű!

    VálaszTörlés
  18. Petra-nagyon, de nagyon guszta, finom, és gyönyörü látvány, ez a kis egyszeru sütemény, muffin formában. Mennyire ki emeli egy kis tejszin hab, és málna diszités, és pomásan teszi'
    Persze a fotó felvétele is nagyon fontos, amit elértél:DDD

    VálaszTörlés
  19. Első látásra nagyon szépek, a recept elolvasása után meg ennivalóak!

    VálaszTörlés
  20. Nagyon tetszenek én is megkostolnám szívesen!

    VálaszTörlés
  21. Eszméletlen milyen gyönyörűek,nagyon ügyes vagy!Fincsi desszert nagyon!:-)

    VálaszTörlés
  22. Kipròbálom, nagyon jònak tűnik:)

    VálaszTörlés
  23. Köszönöm szépen mindenkinek!

    Éva: Egész életemben panelban éltem, pár éve van csak kertem. De teljesen igazad van, tényleg szerencsés vagyok. :)

    Barbi: Tavasszal készülök is majd rá. :)

    Teakert: Te sem panaszkodhatsz, szuper finomságok kerülnek ki a kezeid közül. Szoktam kelkáposzta főzeléket is főzni... ;)))

    VálaszTörlés
  24. :D csatlakozom az előttem szólókhoz!

    VálaszTörlés