2012. január 22., vasárnap

Apostolok lepénye – a brioche

Kényeztető vasárnapi reggelit hoztam. A hidegen kelesztett tésztát reggel frissen sütöttem ki és Kata szőlőlekvárját kínáltam hozzá. Ezzel a brióssal (is) nagyon finom volt. Köszönöm még egyszer Kata!
Az alapreceptet készítettem, de ezt bátran lehet turbózni citromhéjjal, mazsolával.


Hozzávalók:
•    56-58 dkg finomliszt
•    0,5 dl langyos víz
•    2,5 dkg  friss élesztő
•    2 evőkanál cukor
•    1 csipet só
•    10 dkg vaj (Nem margarin!)
•    4 tojás
•    2 evőkanál tejföl
•    1 teáskanál vanília esszencia
•    1 tojás a kenéshez + cukor

Elkészítése:
A langyos vízben egy csipet cukorral felfuttattam az élesztőt. A liszt közepére öntöttem és egy kis részével galuska sűrűségűre kevertem. Letakarva melegre állítottam és kb. 15 percig hagytam, hogy a kovász felkeljen. A vajat megolvasztottam és langyosra hűtöttem. A tojásokat elkevertem a tejföllel, vaníliával, cukorral, sóval és a liszthez dolgoztam. Dagasztani kezdtem és mikor a tészta kissé összeállt, hozzáadtam a vajat. Szép hólyagosra dolgoztam. A dagasztás végén Lezártam a kelesztő tálat és a tésztát egy éjszakára hidegre tettem.
Másnap reggel a megkelt tésztát lisztezett deszkára borítottam, és kissé átgyúrtam. 9 db cipóra osztottam. A cipókat henger formára alakítottam és csigaszerűen feltekertem.
Szilikonos sütőpapírral bélelt tepsibe helyeztem, konyharuhával letakartam és kb. 20 percig kelesztettem, amíg a sütő 190 fokra bemelegedett.
A felvert tojással lekentem, cukorral szórtam. 20 perc alatt pirosra sütöttem. (10 perc után célszerű alufóliát tenni fölé, mert könnyen túlpirul.)

Forrás: Dobos C. József, 1881.

30 megjegyzés:

  1. Nagyon jól néz ki, szívesen megkóstolnám őket...:)

    VálaszTörlés
  2. Isteni:) A család biztos szívesen kelt fel ilyen szuper reggelire:)

    VálaszTörlés
  3. Nagyon guszta, én is szivesen megkóstolnám!

    VálaszTörlés
  4. Na, még egy briós, amit ki kell próbálnom. Föleg, hogy pont 100 évvel korábban született a könyv, mint én!

    VálaszTörlés
  5. Jó ez a recept! Este megcsinálod, reggel csak ki kell sütni...Máris elmentem, tényleg hétvégére ez szuper! Nagyon guszta!!

    VálaszTörlés
  6. Köszi lányok! Kriszta, nekem is ezt tetszett benne. Amúgy jó kis alaprecept, bármilyen töltelékkel is finom lehet. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Elnézést, de amikor a laptopomat használom és nem a másik gépet, akkor csak ide tudok megjegyzést írni - nem tudom miért, de pár napja van ez így. Viszont mindenképpen szeretnék megjegyzést hagyni, mert már tegnap sem tudtam a csodaszép tortáknál...
      Szuper ez a recept, főleg az tetszik benne, ami Krisztinek is, hogy este összeállítom és reggel már csak sütni kell. Ki kell próbálnom!
      Nagyon tetszik a képed! :)

      Törlés
  7. Hmm, szinte érzem, hogy szétolvad a számban :)

    VálaszTörlés
  8. Guszta és finom lehetett nagyon!

    VálaszTörlés
  9. Gyönyörű kis briósok, imádom! Örülök, hogy jó volt hozzá a lekvár. :-)

    VálaszTörlés
  10. Imádom én is a briósokat és olyan jó, hogy többféle formázási módja is létezik. Szépek lettek, a szőlőlekvár pedig nagyon különleges lehet, megkóstolnám! :))

    VálaszTörlés
  11. Nagyon tetszik, guszta! Külön jó, hogy este elő lehet készíteni, reggel pedig csak sütni kell, és friss, meleg péksüteményt tudsz az asztalra varázsolni! :)

    VálaszTörlés
  12. Ó, ez a fotó! Olyan jó képeket készítesz, hogy ha akarok ha nem megéhezem tőlük! :)

    VálaszTörlés
  13. Nagyon szépek:-) A recept is jó, raktározom.

    VálaszTörlés
  14. Nagyon guszta, és finom!! Kár hogy nem tudom ellopikálni, mert reggelire szívesen befalatoznám.:)

    VálaszTörlés
  15. Szinte érzem a briós illatát. Még régen, a Vörösmarty téren volt egy cukrászda és amikor mentem dolgozni, minden reggel brióst vettem, mert olyan brióst senki nem tudott készíteni mint ők.
    A briósod nagyon emlékeztet azokra az időkre.Köszönöm:))
    A receptet mentettem:))

    VálaszTörlés
  16. A brióst nagyon szeretem. De valamiért még sosem jutott eszembe, hogy én is megsüthetném... Lehet, szegényes a fantáziám:)) De a Tiéd nagyon csodásan néz ki, úgyhogy egyszer csak megsütöm én is:)

    VálaszTörlés
  17. Igen jól élhettek azok az apostolok, ha ilyen tekercselt, mosolygós kis lepénykéket tartottak a tarisznyájukban. High society.))

    VálaszTörlés
  18. Hmmm...nagyon jòl néz ki! Hétvègèn én is nekiugrok, sztem Kata narancslekvarjahoz is szupi lesz:)

    VálaszTörlés
  19. Nagyon szeretem a brióst és ezek gyönyörűek lettek! :)

    VálaszTörlés
  20. Nagyon guszta és finom a brioche ...szép formás is! Én szoktam kennyér formában sütni, ami szintén finom. Jó kis recept...már is viszem. Köszi!

    VálaszTörlés
  21. Nagyon szép lett!

    VálaszTörlés
  22. Ezek a Lányok szétkapkodták a briósodat Petra! Nem kellene csodálkoznom hisz nagyon kívánatosokra sikerültek!

    VálaszTörlés
  23. Köszönöm szépen mindenkinek! :)

    VálaszTörlés
  24. Nagyon szépek a briósok, az pedig, hogy reggel frissen sütöd, dicséretes és irigylésre méltó :) !

    VálaszTörlés
  25. Finom briósok, nagyon guszták :)

    VálaszTörlés
  26. Nagyon jól néznek ki. Ezer éve nem ettem már, pedig régen nagyon szerettem. Lehet, hogy hétvégén ki is próbálom! :-)

    VálaszTörlés
  27. Köszi.

    Szia Zsuzsa! Örülök, hogy tetszik. Köszönöm a regisztrációt. :)

    VálaszTörlés
  28. Igazán guszták ezek a birósok, nagyon szeretem ezt a péksütit :)

    VálaszTörlés
  29. Nagyon guszta kis briósok! Finom lehet a szőlőlekvár is! Ilyen reggelit én is elfogadnék!:) Elmentem a receptet, köszi!:)

    VálaszTörlés