2012. január 28., szombat

Szalonnás gombóc fokhagymás sertéssülttel és párolt lilakáposztával

Nem hiába került előre a gombóc a címben. Ma ő a főszereplő. A szalonnás gombóc klasszikus paraszti étel, hajdanán levesbetétként, illetve káposzta és hússzeletek köreteként tálalták. Az utóbbi mellett döntöttem, a sertéssültet és párolt káposztát hagyományos módon készítettem hozzá, ezért ezek receptjét nem gépelem be.
Ha húsleves betétjeként készíti valaki, elegendő a megadott mennyiség fele.


Hozzávalók:
•    12 dkg füstölt szalonna
•    1 csokor petrezselyemzöld
•    4 db zsemle
•    2 egész tojás
•    2 tojás sárgája
•    4 dl tej

Elkészítése:
A szalonnát felkockáztam, a petrezselymet felaprítottam, és a zsemléket kockára vágtam. Serpenyőben (zsiradék nélkül) üvegesre pároltam a szalonnát, hozzáadtam a felaprított petrezselyemzöldet és párszor átkeverve pirítottam. Végül a zsemlekockák kerültek bele, és addig sütöttem, amíg megpirultak. Levettem a tűzről, és hűlni hagytam.
A tejet és a tojásokat elkevertem és a kihűlt alapra öntöttem, 5-6 percig hagytam állni, hogy a tojásos keveréket kellőképpen fel tudja szívni. Visszatettem a tűzre és közepes lángon átsütöttem. Olyan állagot kell elérni, mint a töltött csirke tölteléke. Langyosra hűtöttem, és gombócokat formáltam belőle, amiket enyhén sós, forrásban lévő vízben főztem 5-6 percig. Köretként kínáltam.

Forrás: Dobos C. József, 1881.

18 megjegyzés:

  1. Gyönyörű! Azt hiszem, én majd húsleves betétjeként fogom kipróbálni! :)

    VálaszTörlés
  2. Nagyon guszta, így, ahogy van! Valamiért köretként soha nem jut eszembe a (zsemle)gombóc, pedig biztosan nagyon finom! Kipróbálós! :)

    VálaszTörlés
  3. Nagyon izgalmas és guszta a tálalás!
    Ma kifogom próbálni,mert van húslevesem de a csiga tészta elfogyott.
    köszönöm a receptet és majd beszámolok,hogy sikerült:))

    VálaszTörlés
  4. Tölteléknek szoktunk csirkébe hasonlót szalonna nélkül!! Ha van csirkemájam akkor az is kerül bele! Isteni! Így még nem is gondoltam rá, de nagyon tetszik, megjegyzem!!! :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mi is tölteléknek szoktunk hasonlót a csirkébe, azaz töltött csirke (szalonna nélkül). Viszont így is annyira tetszik! Amikor nálad járok, mindig annyira megéhezem... :)

      Törlés
  5. Nagyon finom étel, igazi hétvégi kényeztető fogás. Még sosem készítettem zsemlegombócot, lehet, hogy megpróbálom:)

    VálaszTörlés
  6. Nagyon guszta és finom ebédetek volt! Ez olyan ünnepi hangulatot áraszt !

    VálaszTörlés
  7. I'm all about food looking (and smelling) appealing! Yum! .... I am drooling

    VálaszTörlés
  8. Igazán ínycsiklandó fogás. A zsemlegombócot nagyon szeretjük, vadas mellé mindig az kerül, szalonnával még nem próbáltam, de nagyon jól hangzik!

    VálaszTörlés
  9. Ezt most szívesen megenném! A sült husi és a párolt lila káposzta a kedvencem...És még nem is hizlal.

    VálaszTörlés
  10. Nagyon mutatós, és biztosan nagyon finom is volt!!

    VálaszTörlés
  11. Nagyon guszta így minden együtt!

    VálaszTörlés
  12. Magában a színvarázs is vonzóvá teszi, a recept jól hangzik, ki fogom próbálni.

    VálaszTörlés
  13. Nagyon gusztán néz ki a szép tálalásod. A gombóc nagyon jól hangzik.:)

    VálaszTörlés
  14. Nagyon guszta, és finom...szivesen megkostolnám a finom gombócokat!

    VálaszTörlés
  15. Nagyon izgat ez a gombóc,nagyon guszta az egész!!!

    VálaszTörlés
  16. Ez a gombóc nagyon megfogott, na és a lila káposzta imádom :)

    VálaszTörlés