2011. november 23., szerda

Dödölle

Meglepő volt ez a recept, mert eddig a számomra dödölle a burgonyából készült, hagymás zsírral nyakon öntött ételt jelentette. Zemplényi Antónia azonban köleses változatot írt le, ami felkeltette az érdeklődésemet. A recept nagyon egyszerű, a végeredmény pedig remek.


Hozzávalók:
·        20 dkg hántolt köles
·        0,5 - 0,8 dl víz
·       
·        6-8 dkg füstölt szalonna
·        1 nagy doboz tejföl
·        25 dkg túró

Elkészítése:
A szalonnát apró kockákra vágtam és takaréklángon kisütöttem a zsírját. A szalonnapörcöket kiszedtem. A kölest háromszoros mennyiségű sós vízben, kevergetve puhára főztem, amíg az összes vizet magába szívta. Fedővel borítottam, és 10-15 percig állni hagytam. Szalonna zsírjába mártott evőkanállal kiszaggattam. A maradék zsírt a tejföllel összekevertem, ezzel öntöttem le, tetejére túrót és szalonnapörcöket szórtam.

Forrás: Zemplényi Antónia, 1863.

23 megjegyzés:

  1. Klassz! Kár, hogy már elkészült a rántott csirke, a fehérje napra, mert különben ezt készítem el! No, de legközelebb!!!

    VálaszTörlés
  2. Még soha nem ettem kölest, de valóban egyszerűnek tűnik az elkészítése, és finomnak is látszik, úgyhogy kipróbálós mindenképpen! :)

    VálaszTörlés
  3. Micsoda ötlet! Fantasztikus! :-)

    Talán nem is olyan nehéz kaja, mint krumplival, ugye?

    VálaszTörlés
  4. Én is burgonyás ételként ismertem a dödöllét - eddig :). Ez is nagyon finomnak tűnik, bár kölest még soha nem ettem (régebben a gyerekeknek volt papagájuk, annak vettük madáreleségként).

    VálaszTörlés
  5. Petra, ez nagyon jól néz ki, soha nem ettem még kölest, de lassan beszerzem. :-)

    VálaszTörlés
  6. Ezt mindenképpen ki kell próbálnom. Nagyon guszta, és isteni lehet! :)

    VálaszTörlés
  7. Én is sokat használom a kölest főzés során,a titok az elkészítésben van mindig. Biztos hogy megeszi a család,a tiéd pedig szuper. Mindenkit bátorítanák,hogy próbáljátok ki a kölest mert egészséges!!

    VálaszTörlés
  8. Nagyon guszta és finom lehet! Még nem ettem eddig kölest, de egyszer kipróbálom !

    VálaszTörlés
  9. Nagyon finom télies ételnek látszik :)

    VálaszTörlés
  10. Irtó finom lehet ez a változat a kölessel:) Nagyon jól néz ki, én nagyon szeretem is a kölest. Egészséges is, semmi sem tarthat vissza, hogy elkészítsem:)

    VálaszTörlés
  11. Nagyon guszta lett! Elmentettem. :)

    VálaszTörlés
  12. Seafalcon, Hankka: Hajrá! :)

    Viki: Köszi. Nem, nem annyira nehéz. A köles egészséges alapanyag, és a szalonna mennyiségét ízlés szerint lehet változtatni.

    Mária: :DDDD Látod mi készülhet a papagáj-eleségből? Ezt a csomagot a biztonság kedvéért inkább a bioboltban vettem meg.

    Kata: Köszi. Nekem is ez volt az első próbálkozásom. Kicsit a rizshez tudnám hasonlítani.:)

    Szabina: Köszi.

    Mónika: Most már én is többet fogom használni. Nagyon tetszik nekem ez az alapanyag.:)

    Éva, Bianka, Katalin, Flóra: Köszönöm. :)

    Trollanyu: Remélem neked is bejön majd. :)

    VálaszTörlés
  13. Petra megint alkottál valami különlegeset! Pedig milyen egyszerű hozzávalókból van. Kímélő étel és biztosan finom! :)

    VálaszTörlés
  14. Nálunk a papagáj él kölesen:-) Már egy ideje fontolgatom a köles bevezetését konyhánkba, de mindig elmarad. Pedig a te alkotásod is olyan jól néz ki! S pofonegyszerű.

    VálaszTörlés
  15. Jól néz ki, megkóstolnám! Kölessel még nem barátkoztam meg...Lehet, meg kéne...

    VálaszTörlés
  16. Szép lett! Gondolom finom is, én egyszer próbáltam dödöllét készíteni, hagyományos módon, Nem sikerült ! :(
    Ideje lenne újra megpróbálnom, ez a post inspirál.

    VálaszTörlés
  17. Hm.. na akkor ki kell próbálni így is, én még csak nemrég ismerkedtem össze a krumplis változattal, de ez a köleses is tetszik :))

    VálaszTörlés
  18. Hm... jól néz ki, bár én szeretem a krumplis dödöllét, igaz tényleg nem lehet sokat enni belőle, de... sok sülthagymával,sültszalonnával, tejfölözve egyszerűen fenomenális.Nekem.
    Na most a köles valamiért nem ízlik, nekem van egy kicsit gyógyszeres mellékíze, illata, lehet nem volt kellően ízesítve, mindenesetre kipróbálom egyszer így, hátha megszeretem, mert itt nálad a képen guszta nagyon:-)))))

    VálaszTörlés
  19. Petra én imádom a dödöllét (felénk gánica:), szoktam is készíteni. Igaz, csak az egyszerűbb változatát. De a Tiéd megint valami csodálatos!:)

    VálaszTörlés
  20. Nagyon szeretem, guszta lett nagyon!

    VálaszTörlés
  21. Köszönöm szépen mindenkinek!

    VálaszTörlés