2011. november 27., vasárnap

Fehércsokis-epres bonbon advent első vasárnapjára


A reményteli várakozás időszaka ez, a keresztény hitvilágban Krisztus eljövetelére, a karácsonyra való felkészülés. Valamikor éjféli harangszó hirdette az advent, valamint az egyházi év kezdetét. Eredete az 5.-6. századra nyúlik vissza, ebben az időben az emberek szigorú böjtöt gyakoroltak. Napfelkelte előtt hajnali miséket tartottak, amelyeket "angyali misének", "aranyos misének" is neveztek. 1611-ben a nagyszombati zsinat advent első vasárnapjától vízkeresztig megtiltotta az esküvőket, zajos mulatságokat. Az adventi koszorú hagyománya ősi időket idéz, kapcsolatban van a téli napforduló szokásaival.
 Az adventi koszorú általában fenyőágból készített kör alakú koszorú, melyet négy gyertyával díszítenek. A gyertyák színe katolikus körökben egy rózsaszín kivételével lila. A gyertyákat vasárnaponként gyújtják meg, minden alkalommal eggyel többet. Minden gyertya szimbolizál egy fogalmat: hit, remény, szeretet, öröm. A világító gyertyák számának növekedése szimbolizálja a növekvő fényt, amelyet Isten Jézusban a várakozónak ad karácsonykor.
Adventi koszorú készítése csupán a XIX. században jött divatba, azonban már a pogány korban is léteztek hasonló ünnepi díszek. Magyalt, fagyöngyöt és örökzöld növényeket használtak az ajtók díszeként. Az évszázadokkal ezelőtti pogány hitvilágban a gonosz szellemeket igyekeztek elűzni, legtöbbször szent növényeik segítségével.
Európában először Heinrich Wichern, egy lelkész tette az ünnep részévé a koszorút. Egy gyertyákkal díszített csillár segítségével jelezte az árvaház gyermekei számára az ünnepig hátralévő időt.


Hozzávalók:
·        125 g 70%-os étcsokoládé
·        1,25 g porított kakaóvaj

·        10 dkg fehércsokoládé
·        0,7 dl tejszín (állati!)
·        20-25 szelet liofilizált eper

Elkészítése:
A tejszínt felforraltam és az apróra tört csokoládéra öntöttem. Addig kevertem, míg a csokoládé elolvadt és a ganache teljesen egyneművé vált. 10-15 eperszeletet kávédarálóban porrrá zúztam a fehércsokihoz kevertem és lehűtöttem.
A bonbonformát hajszárítóval kissé átmelegítettem. Az étcsokoládét temperáltam és a bonbonformába öntöttem. Habkártya segítségével azonnal lehúztam és a konyhapulthoz óvatosan, de alaposan ütögetve eltávolítottam a buborékokat.
1-2 perc után a formából a tálba visszacsurgattam a csokoládét. Ennyi idő alatt a csokoládé egy része megszilárdul, és vékony burkot képez a bonbonforma mélyedéséiben. Habkártyával ismét lehúztam, majd pár percre hűtőbe tettem.
Amikor megszilárdult a csokihüvelyek feléig töltöttem a kihűlt ganache-t, rá egész eperszeleteket raktam, majd még egy réteg krémet nyomtam. Fél órára hűtőbe tettem.
A csokoládét ismét temperáltam és lezártam a bonbonokat.

32 megjegyzés:

  1. Csodálatosan szép bonbont készítettél és nagyon finom lehet ! A szép bevezetődhöz ez pontosan illik olyan ünnepi hangulata van !

    VálaszTörlés
  2. Jaj, de szépek a bonbonok! És a bevezető is nagyon szuper :)

    VálaszTörlés
  3. Nagyon guszta,és boldog adventet kívánok neked is!

    VálaszTörlés
  4. Gyönyörűek a bonbonjaid!

    VálaszTörlés
  5. Nagyon szép lett, gyönyörű a fotód is! Olyan jó, hogy leírod ezeket, a mai rohanó világban legalább egy kicsit kulturálódik az ember, magunktól úgysem olvasnánk utána, mert ilyen részletességgel nem ismerjük a történetet.
    (Bocsi, hogy mások nevében is írom, de szerintem így van)

    VálaszTörlés
  6. Nagyon klasszak a bonbonok, illenek ehhez a szép ünnephez:) Köszönet a bevezetőért is, élvezet volt olvasni:)

    VálaszTörlés
  7. Ez a bonbonod és az előző is nagyon szép és biztos nagyon finom is lehet mindkettő.

    VálaszTörlés
  8. Jaj de szép!!! (amúgy ez most szilikon vagy polikarbonát, mert létezik ez a forma mindkettőben) :) Ügyes vagy!!!!

    VálaszTörlés
  9. Nagyon szép!! És a fotó is:)
    Békés Adventi Időszakot Nektek

    VálaszTörlés
  10. Köszönöm szépen mindenkinek.
    Emőke: Köszi. Ez szilikon forma. Az a helyzet, hogy nem mertem polit venni, mert azt gondoltam, hogy ahhoz még túl kezdő vagyok. És mi van, ha nem jönnek ki a bonbonok? Lassan kezd érlelődni a gondolat, hogy kellene vennem...

    VálaszTörlés
  11. Vivi: Köszönöm. Viszont kívánom! :)

    VálaszTörlés
  12. Júj, ez mennyei lehet!!! Az epres csoki az egyik kedvencem!

    VálaszTörlés
  13. Gyönyörűek lettek ezek az adventi bonbonok, remélem, lesz elég időd készülődni az Ünnepre. Az epercsík nagyon jól néz ki benbne! :-)

    VálaszTörlés
  14. Most úgy bekapnék egy párat! Istenem be szépek!
    Boldog adventet!

    VálaszTörlés
  15. Méltó kezdete ez a bonbon az adventi időszaknak!

    VálaszTörlés
  16. Gyönyörű bonbonok lettek és a fotó tökéletes lenne egy magazinba!! Ha túl leszek az elsőn lehet süteményt nem is sütök többé! Az adventi koszorún én is szeretem, ha 3 lila és 1 rózsaszín gyertya van, csak nehéz hozzájutni ezekhez a színekhez. Tudtad, hogy a rózsaszínt harmadiknak kell meggyújtani? Boldog Karácsonyra készülődést kívánok neked!

    VálaszTörlés
  17. Csodaszép bonbonokat készítettél, biztosan nagyon finomak!!:)

    VálaszTörlés
  18. Nagyon szep a bevezeto es persze a bonbon az mindenkeppen gyonyoru es a foto is egyben! Kivanok Aldot, Bekes keszulodest az Unnepekre!
    (Barbi szivesen kuldtem volna 3lila es egy rozsaszin osszeallitasu gyertya csomagot! Szinte alig lehet most mast talalni itt!:-s Most ugy latszik ez jott be divatba,eddig ritka volt)

    VálaszTörlés
  19. Megint gyönyörűek a bonbonjaid, nem győzlek csodálni!

    VálaszTörlés
  20. Te honnan veszel liofilizált epret?

    VálaszTörlés
  21. Petra ezek a bonbonok mesések! A fotó is, az adventi leírás is, szóval csak gratulálni tudok.

    VálaszTörlés
  22. Csodaszép bon-bonok! Szívesen megkóstolnám! A képek is szépek! Hol vehetnék ilyen speciális epret?

    VálaszTörlés
  23. Gyönyörű bonbonok Petra,és gyönyörű a fotó is!Nagyon ügyes vagy!

    VálaszTörlés
  24. Judit, Juci, Gerdi,Gizi, Anikó, Katalin, Csipet, Wanna, Ditta: Köszönöm szépen! Boldog adventet kívánok!

    Barbi: Köszi, viszont kívánom. Nem tudtam, hogy a rózsaszín a harmadik. Megint tanultam valamit.
    Tudod, hogy én nagyon drukkolok! :)

    Tea, Kriszta: Itt vásárolta meg nekem egy kedves barátném: http://www.goodwillnat.hu/magyar.html

    VálaszTörlés
  25. Drága Katám! Köszönöm szépen neked is! Persze, biztosan. Nagyon szeretem ezt az időszakot. :)
    Boldog Adventi készülődést kívánok!

    VálaszTörlés
  26. Gyönyörűek lettek a bonbonok, és a kép is nagyon szép! Boldog adventi időszakot! :)

    VálaszTörlés
  27. Csodásak lettek a bonbonok:-))
    Innét már nincs visszaút, jöhet a következő:-))

    VálaszTörlés
  28. Petra, gyönyörűséges, mint mindig!:)
    Legyen örömteli, békés, boldog Advented!

    VálaszTörlés
  29. Hm.. ezek a bonbonok! Boldog Adventet!

    VálaszTörlés
  30. Oké, ez lesz a holnapi projekt ;)

    Gyönyörű lett, le a kalappal!

    VálaszTörlés
  31. Annyira csábítóak ezek a bonbonok!:-)

    VálaszTörlés