2011. november 13., vasárnap

Sertésragu vajastészta koszorúban

Bevállalom. Tény ami tény, még fejlesztenem kell a koszorúkészítés módszerét... Lehet, hogy vastagabbra kellene készítenem, hogy egészben sikerüljön átemelni. Még szerencse, hogy a petrezselyemlevelek ilyen jótékonyan takarnak. Legalább kreatívan tudom kezelni a problémát, ez is valami…
Az ízek azonban nagyon rendben voltak.


Hozzávalók:
·        50 dkg sertéscomb
·        só, bors
·        szerecsendió
·        25 dkg gomba
·        1 kis fej karfiol
·        1 csokor petrezselyemzöld
·        1 púpozott evőkanál liszt
·        2 dl húsleves
·        olívaolaj
·        ½ adag vajastészta

Elkészítése:
A megmosott sertéscombot csíkokra vágtam, sóztam, borsoztam és kevés olívaolajon lepirítottam. Kevés vízzel öntöttem fel és párolni kezdtem. (3 dl víz és kb 30-40 perc párolás. A vizet időnként pótolni kell.) Közben a karfiolt rózsáira szedtem és enyhén sós vízben puhára pároltam, leszűrtem. A gombát szeletekre vágtam, sóztam, kevés olívaolajon lepirítottam. A majdnem teljesen átpuhult húshoz adtam a gombát. A hús levét teljesen elforraltam, megszórtam a liszttel, gyors mozdulatokkal átkevertem (1-2 perc) és felöntöttem húslevessel. Aprított petrezselyemzölddel és szerecsendióval fűszereztem. Kevergetve még 10-15 percig főztem, majd hozzáadtam a tejfölt. Még egyszer felforraltam.
A vajastésztát az itt leírt módon elkészítettem. 0,5-1 cm vékonyra nyújtottam, 50 cm hosszú és kb 10 cm széles csíkot vágtam ki belőle. Az egyik hosszanti szélét pogácsaszaggatóval díszesre vágtam. A tésztát szilikonos kuglófforma köré tekertem, tojássárgájával kentem és 180 fokon kb 10-15 perc alatt pirosra sütöttem. Hűlni hagytam, majd leemeltem a formáról. Úgy terveztem, hogy sikerül egészben maradnia, de sajnos néhány helyen megtört. Tálaláskor a karfiolt a tálra rendeztem, köré a koszorú került, a ragut pedig a tetejére halmoztam. Aprított petrezselyemmel szórtam és petrezselyemlevelekkel díszítettem.

Forrás: Czifray, 1829.

A 19. században a vajastésztát gyakran használták az egyes raguk koszorúzására. A tésztakoszorú mellett gyakran az ezüst bordűrök is feltűntek. Dobos C. József szakácskönyvében ezeket a bordűr mintákat szerepelteti:



22 megjegyzés:

  1. Nagyon szép lett és egészen biztos hogy nagyon ízletes finom ! Nagyon ötletes ez a koszorú megoldás mutatós !

    VálaszTörlés
  2. Nagyon ötletes megoldás a koszorú, biztosan nagyon finom lehetett, mert nagyon mutatós.

    VálaszTörlés
  3. Fejedelmi étel, a látvány csodálatos és az ízeket is el tudom képzelni:) Olyan szép, ünnepi étel, akár karácsonyra is az asztal dísze lehet. Jó ötlet.

    VálaszTörlés
  4. Micsoda pazar látvány! Elállt a lélegzetem. Bele sem tudnék vágni, annyira szép! Mestermunka! De hát nálad ez már megszokott minőség!

    VálaszTörlés
  5. Petra! Én nem találok szavakat!:) Gyönyörű, csodálatos étel, nagyon ügyes vagy!:) Mit ügyes?! Mestere vagy a konyhának!:)

    VálaszTörlés
  6. Nagyon klassz kis recept,érdemes kipróbálnom:))

    VálaszTörlés
  7. Micsoda fantasztikus, és különleges látvány koszoru tésztában tálalás! Csodálom hogy ilyen elegáns ételt még nem láttam egy első osztáju restaurantban sem...vagy talán nem jártam gyakran hogy láthassak ilyen gyönyörüséges finomságot!
    Gratulálok az ügyességedhez!

    VálaszTörlés
  8. Gyönyörően néz ki, teljesen rendben van az a koszorú! Micsoda jó ötlet...

    VálaszTörlés
  9. Éva: Köszönöm.

    Rita: Igen, nagyon finom. Köszönöm.

    Trollanyu: Jó ötlet karácsonyi asztalra is, de akkor talán más ízesítésben gondolkodnék.

    Kriszta: Köszönöm. Én nálad kapkodom a levegőt. :)

    Roza: Igazán nagyon kedves vagy, de túlzol.
    Egészen zavarba is jöttem.

    Mónika: Köszi. Hajrá. :)

    Elisabeth: Nagyon köszönöm neked is. :)

    VálaszTörlés
  10. Kata: Eltakarják a töréseket a levelek... Köszi. :)

    VálaszTörlés
  11. Inkább királyi korona, mint koszorú! Nagyon mutatós, s nem is tudom, mit kell takargatnod!

    VálaszTörlés
  12. Lenyűgöző! Nekem ez inkább egy korona. Mit számítanak a törések, ha ilyen szépen megoldottad, milyen jó kis ropogtatnivaló a raguhoz. Fantasztikus vagy! :))

    VálaszTörlés
  13. Szerintem a látvány is nagyon rendben van! :) Gyönyörű!

    VálaszTörlés
  14. vao! Nagyon ötletes! Karácsonyra elmentve:)

    VálaszTörlés
  15. Nagyon szépséges munka! Ügyi vagy!

    VálaszTörlés
  16. Ez egy költemény! Töltött királyi korona!
    Bravó! Brávó! Brávó!!!

    VálaszTörlés
  17. Bravo Petra, ez gyönyörű! A kreativitás legalább annyira fontos, mint a technika, szerintem :)

    VálaszTörlés
  18. Ez valami csodás. Nagyon ügyes vagy:-))

    VálaszTörlés
  19. Jucinak igaza van, olyan mint egy korona. Nagyon jól néz ki, ügyes vagy, és igen guszta:))

    VálaszTörlés
  20. Köszönöm szépen mindenkinek! :)

    VálaszTörlés