2011. július 10., vasárnap

Az a bizonyos sült galamb…

Gondolkoztam, hogyan is fogalmazzak ennek az ételnek a bevezetőjében. Olyan elcsépelt frázisokat, mint a „sült galamb és a szájbarepülés” nem akartam használni… Mert végül is lényegtelen a mód, csak landoljon a szerencsés kóstolónál.
Czifray receptje alapján, a galambokba húsos-garnélarákos töltelék került. Kicsit túlméreteztem a töltelék mennyiségét, ezért a maradékot baconnel göngyölt csomagocskák formájában sütöttem meg. A sülteknél akkoriban gyakori volt, hogy a visszamarad fűszeres „húsesszenciát” kevés liszttel besűrítették és mártásként húsokhoz tálalták. Ez a módszer egyáltalán nincs ellenemre, mert valóban kár ezt a finom húslevet elmosogatni, mikor meg is ehetnénk…


Hozzávalók:
·        2 db fiatal galamb
·        15 dkg csirkemell
·        10 dkg garnélarák
·        1 citrom héja
·        1 csokor petrezselyemzöld
·        1 zsemle
·        1 tojás
·        só, bors
·        tej
·        10 dkg bacon
·        3 szál sárgarépa
·        1 szál petrezselyemgyökér
·        2 fej vöröshagyma
·        kevés liszt

Elkészítése:
A töltelékhez a zsemlét tejbe áztattam. A csirkemellet felkockáztam és lepirítottam. Enyhén sós vízben a rákot puhára pároltam. A csirkemellhez és a rákhoz adtam a kinyomkodott zsemlét, a tojást, aprított petrezselyemzöldet, citromhéjat, sót és borsot. Mindezeket alaposan elkevertem, és a galambok belsejébe töltöttem. A galambokat sóztam, baconnel körbetekertem, és a tepsibe helyeztem. Melléjük került a maradék töltelék baconnel becsomagolva. Megtisztítottam a zöldségeket és a hús köré rendeztem. Felöntöttem 1 dl vízzel és lefedve 190 fokon 1 órát pároltam, majd fedő nélkül 20 perc alatt készre sütöttem.
A húsokat és zöldségeket a tepsiből kivettem, a visszamaradt húslevet egy kisebb lábasba tettem, kevés liszttel besűrítettem, 1 dl vízzel hígítottam és még egyszer átforraltam.
A galambsültet és a töltelékcsomagot - a mártással meglocsolva - steak burgonyával és párolt zöldbabbal tálaltam.

Forrás: Czifray, 1829.

10 megjegyzés:

  1. Én még ilyen fejedelmi ebédet nem ettem, sajnos az alapanyagok beszerzése is nehézséget okozna, pedig egyszerűen imádnám!!! Gyönyörű a tálalás és a fotó!! :)

    VálaszTörlés
  2. Hát ez valami isteni! Galamb, csirke, garnéla.
    Ebből az utóbbi kettő beszerzése nem gond. De a galamb, az már egy kicsit problémásabb. Egyik apai nagybátyám a debreceni háza padlásán rengeteg galambot tartott, úgyhogy gyermekkoromban - a nyarakat Debrecenben töltöttem a rokonságnál, voltak jónéhányan - és így galambot gyakran ettem. Az elmúlt több mint 50 évben viszont ez kimaradt az életemből. Jó lenne ismét megkóstolni.

    VálaszTörlés
  3. Örülök, hogy elnyerte a tetszéseteket.
    A galambhús forrása egy kedves barátunk, aki hobbiból galambtenyésztéssel foglalkozik. Ő ajándékozott meg a galambhússal.

    VálaszTörlés
  4. Nekem is tetszik, de nem tudom szeretem-e a galambhúst, hiszen sose ettem :) jó, hogy van ilyen beszerző forrásod, én hirtelen nem is tudnék hol venni. Nagyon szép a tálalása és biztos finom is volt ez a fogás!

    VálaszTörlés
  5. Köszi. Biztosan szeretnéd. Ha hasonlítanom kellene a hús ízét valamihez, talán a fácán, vagy a gyöngytyúk áll hozzá a legközelebb. Hálás vagyon az ismerősömnek, mert ha ő nem lenne, őszintén szólva eszembe sem jutott volna galambot készíteni.

    VálaszTörlés
  6. Gyönyörű képet sikerült készíteni! És igazán gusztusos fogás... szívesen megettem volna ma ebédre. Szeretem a galamb húst.

    Nagyon érdekes a blogod, azt hiszem én is gyakori látogatód leszek :) Köszönöm, hogy benéztél hozzám!

    VálaszTörlés
  7. Gyerekkoromban nagyanyámnál ettem galamblevest, ameddig a szomszéd macskája ki nem irtotta az állományt, utána hiába is próbálkoztam a visszatelepítéssel. Sült galambot még nem kóstoltam. Igen gusztusos.

    VálaszTörlés
  8. Ami: Köszi, hogy jöttél.Szívesen küldtem volna, ha tudom...talán majd legközelebb légipostával :)))

    Anazar: Hát igen, a macskák nem éppen galambbarát népség. Galamblevest is készítettem már ide a blogra is. Sütve is érdemes megkóstolni, ha van rá lehetőség, mert nagyon finom.

    VálaszTörlés
  9. Kedves Petra-köszönöm hogy felftaláltad a blogomat és követsz...ugy szintén is követem a te blogodat. Nagyon guszta és finomnak nézki a kis galamb és a csirke bacon-nel. Sajnálnám a kis galambot megenni, de a csirkét igen!

    VálaszTörlés