2011. július 24., vasárnap

Császári torta

Az Erdélyben élő Tisza László a XVIII. sz. közepétől kezdte kötetbe gyűjteni a Tisza-család receptjeit. Ez az egyetlen szakácskönyv, melyet még a XX. században is eredeti kéziratban őriztek. A család leszármazottja Patay László által szerkesztett gyűjteményt 2001-ben adták ki. A szakácskönyvben 1879-1885 közötti recepteket találunk, melyek Tisza Istvánné Tisza Ilonától, Ifj. Tisza Istvánné Sándor Jolántól és szakácsnőjüktől Mara nénitől származnak. A különleges családi receptgyűjteményt a későbbi generációk saját receptjeikkel egészítették ki.
A torta anyukám születésnapjára „császári krémmel” készült, melyet - a mértékegységek használata alapján - valószínűleg Tisza Istvánné írt le. Ez a könnyű vaníliakrém az egyik legfinomabb, amit mostanában készítettem. Érdemes kipróbálni.



Hozzávalók:
A piskótához (26 cm-es tortaforma)
·        6 tojás
·        5 evőkanál cukor
·        1 vaníliás cukor
·        6 evőkanál liszt
·        1 kávéskanál sütőpor
·        1 csipet só
Krémhez:
·        4 dl tej
·        5 tojássárgája
·        8 dkg cukor
·        2 evőkanál liszt
·        1 citrom héja
·        1 rúd vanília
·        1 csomag zselatin-fix
·        2 dl tejszín
·        5-6 dkg darált mandula
·        Baracklekvár
·        1 evőkanál rum vagy kevés rumaroma
·        5-6 db sárgabarack
Díszítéshez:
·        2 dl tejszín
·        ½ csomag zselatin-fix
·        mandula
·        Őszibarack, Sárgabarack, Ribizli, Szeder stb.

Elkészítése:
A piskótát hagyományos módon elkészítettem. A sütőt maximum hőre melegítettem. A tojásokat kettéválasztottam. A fehérjéket a cukorral, sóval kemény habbá vertem. Folyamatos keverés mellett egyenként hozzáadtam a tojássárgájákat.  A lisztet, sütőport a tojáshoz keverékbe szitáltam, óvatosan elkevertem. Sütőpapírral bélelt tortaformába simítottam, majd sütni kezdtem. A sütő hőmérsékletét 2 perc után levettem 180 fokra! 35-40 perc alatt készült el. (Tűpróba)
A krémhez 1 dl tejet felforraltam a vaníliával és a citromhéjjal. Lefedve 10 percig állni hagytam, majd sűrű szitán átszűrtem.
A krémet gőz felett kell főzni, ehhez egy nagy lábosban vizet forraltam, majd kerestem egy ráillő tálat. A tál alja nem érhet a forró vízbe! A tálba kerültek a krém hozzávalói: vaníliás tej, tej, tojássárgáják, cukor és liszt. Habverővel folyamatosan keverve a gőz felett besűrítettem, majd hűlni hagytam. Mikor hidegre hűlt, 2 dl tejszínt felvertem 1 csomag fixxel, majd lazán az alaphoz kevertem. (Az enyém valószínűleg nem volt még teljesen hideg, ezért kicsit folyósnak láttam a krémet, de a formában már teljesen megszilárdult.)
A kihűlt piskótát két részre vágtam. (A piskótám nem  jött fel most annyira szépen, ezért csak kettőbe sikerült vágnom, de a krém így lett éppen elég.) Az alsó részét a tortatálra helyeztem, a tortaforma oldalát pedig ráemeltem. Azért szoktam ezt a módszert alkalmazni, mert így kényelmesen össze tudom állítani a tortát, és szép szabályos formát kapok. A baracklekvárt rummal (aromával) elkevertem, és megkentem vele a piskótát. Megszórtam darált mandulával. Erre került a krém 1/3 része, a feldarabolt sárgabarackok és ismét a krém 1/3-a. Beborítottam a másik piskótával, tetejére pedig a maradék krémet simítottam. 20-25 percre mélyhűtőbe tettem. Óvatosan leválasztottam róla a formát, majd a tortát kevés fixxel felvert tejszínnel egyenletesen bevontam. Darált mandulával és a gyümölcsökkel díszítettem. 


Forrás: Patay László: A Tisza-család szakácskönyve

26 megjegyzés:

  1. A mindenit! Szuper lehet ez a szakácskönyv, régen tudtak élni... (Na, Tiszáék meg főleg :-) ).
    Mindenképp ki fogom próbálni ezt a krémet.
    Gyönyörű lett!!

    VálaszTörlés
  2. Petra, hát tudtak élni Tiszáék! Csodálatos lett a tortád.

    VálaszTörlés
  3. Isten éltesse Anyukádat! fantasztikus torta :)

    VálaszTörlés
  4. Boldog szülinapot anyukádnak, szerencsés vagy, hogy készithetsz neki tortát:) Gyönyörűen feldiszitetted, igazi császári módon, a krém is istenien hangzik:)

    VálaszTörlés
  5. Aztaaa! Gyönyörű lett!!
    Nagyon boldog szülinapot Anyukádnak!! :)

    VálaszTörlés
  6. Isten éltesse Anyukádat! Csodálatos lett a tortád, az a sok gyümölcs nagyon szép!

    VálaszTörlés
  7. Hát ez tényleg császári! Anyukádnak pedig sok boldog szülinapot!

    VálaszTörlés
  8. Boldog szülinapot az Ünnepeltnek!
    A torta pedig csodálatos, nagyon guszta azt mondom!

    VálaszTörlés
  9. Szépséges lett a torta, anyukád biztosan nagyon örült! :))) Még sok boldog születésnapot kívánok neki! :)

    VálaszTörlés
  10. Gyönyörű lett a torta. Isten éltesse anyudat. Neked mind megvannak ezek a régi szakácskönyvek? Irigyellek érte.:)

    VálaszTörlés
  11. Nézz be hozzám légyszives, játékra szeretnélek hivni:)

    VálaszTörlés
  12. Kedves Mindenki! Anyukám nevében nagyon köszönöm a jókívánságokat! Örülök, a kedves kritikáknak is, köszi.
    Kati: Sajnos, nincs meg minden szakácskönyvem. Egy része fénymásolva, egy könyvet interneten online könyvként találtam és volt amit megvettünk. Valamint további kutatásokat is végzek ebből a korból származó receptek után, több-kevesebb sikerrel.

    VálaszTörlés
  13. Fantasztikusan néz ki a torta! Isten éltesse az ünnepeltet!

    A díjat megkaptam, de a szabályokat áthágva, a Te blogodra hívtam fel olvasóim figyelmét, ha nem bánod :)

    VálaszTörlés
  14. Köszönöm. Nagyon kedves vagy, szabályszegő ;D

    VálaszTörlés
  15. Csak most jutottam el odáig, hogy megjegyzést is hagyjak, de már délelőtt is megcsodáltam a Gasztro-n ezt a fantasztikus tortát. Biztosan boldog volt Anyukád, hogy ilyen gyönyörű és finom tortával köszöntötted!! Isten éltesse sokáig:)!!

    VálaszTörlés
  16. Nagyon kedves vagy Mária, köszönöm szépen!

    VálaszTörlés
  17. Ez finom lehetett, Anyukádnak boldog szülinapot, nem is tudod milyen jó neked, hogy még kedveskedhetsz neki sütivel, bár én tehetném!!!
    A vaníliakrém receptjét vittem, alkalomadtán elkészítem majd:-)))))

    VálaszTörlés
  18. Azt a mindenit! Hát ez gyönyörü lett!!!

    VálaszTörlés
  19. Édesanyádnak boldog szülinapot, nagyon szép lett a torta, a receptet meg mentettem, köszi érte!

    VálaszTörlés
  20. Gyönyörűséges a torta! Anyukádnak természetesen boldog születésnapot!

    VálaszTörlés
  21. Nagyon szép lett! :) Császári...

    VálaszTörlés
  22. Nagyon szép lett a tortád, illik rá a neve :-)

    VálaszTörlés
  23. Köszi csajok! A név az eredet recept "Császári krém" elnevezéséből jött.

    VálaszTörlés