2011. július 17., vasárnap

Csokoládéfagylalt

A fagylalt korai változatát a kínaiak már 3000 évvel ezelőtt ismerték, mely hóból, tejből, gyümölcsléből és fűszerekből készült.
Európában a XVIII. században a „fagylaltművészet hazájában” Olaszországban vált igazán népszerűvé. Magyarországra osztrák közvetítéssel került, a magyar fagylaltozás hőskora pedig a reformkor idejére tehető. Akkor még nem létezett a mai, vékony ostyatésztából készült tölcsér, ez kb. 100 éves.
A fagylalt készítéséhez úgynevezett fagylaló pikszist használtak, mely egy duplatartályú kézi hajtású készülék volt. A kisebb belső tartályba került a fagylalni való massza, a külső tartályba pedig a konyhasóból és jégből álló hűtőkeverék. A belső tartály forgatásával tudtak igazán habos fagylaltot készíteni, melyet ekkor még „hideg nyalatnak” neveztek.
Nálam a csokoládéfagylalt a reformkori recepthez hűen, egyszerűen, csak friss tejszínnel, cukorral és vaníliával készült.


 
Hozzávalók:
·        20 dkg 70%-os kakaótartalmú étcsokoládé
·        10 dkg cukor
·        1 rúd vanília
·        0,5 l tejszín

Elkészítése:
A tejszínt a vanília kikapart magjaival és a cukorral felforraltam. Belekevertem a darabokra tört csokoládét. Amikor egyneművé olvadt, a masszát lehűtöttem. A hideg masszát robotgéppel felhabosítottam és a mélyhűtőbe tettem. 30-45 percenkét újra átkevertem a mixerrel. 4 keverés után lezárható tetejű dobozba tettem, így került a mélyhűtőbe fogyasztásig.

Forrás: Czifray, 1829.
Történelmi források: 
sulinet, wikipédia

10 megjegyzés:

  1. Igazán finom lehetett, és ebben a melegben nem is kell más.

    VálaszTörlés
  2. Bizony, ebben a melegben isteni étek. Nagyon guszta a fagylaltod.

    VálaszTörlés
  3. De jó, ezt biztos kipróbálom! Jól néz ki!

    VálaszTörlés
  4. De jól néz ki.
    Szívesen ennék most belőle ebben a hőségben! :D

    VálaszTörlés
  5. Petra-nagyon finomnak sikerült ez a csokádé fagyi...az én receptem is majdnem teljesen egyforma!

    VálaszTörlés
  6. Hú, de guszta, most rögtön el is tudnám nyalni :))

    VálaszTörlés
  7. Nagyon jó a recept, de a gyerkőc pólója sem rossz :D

    VálaszTörlés
  8. Köszi csajok! Nálunk ő az ínyenc aki tejszínhabbal és csokiforgáccsal kérte.
    Márti, ez egy kis kötény, egyébként pont a felírat miatt vettem meg :DDDD

    VálaszTörlés