2011. július 1., péntek

Palócleves


Elnevezése miatt sokan tévesen Mezőkövesd környékéről, Palócföldről származó ételnek gondolják. A palóclevest azonban Gundel János álmodta meg Budapesten 1871-ben.  Gundel a „Virágbokor” vendéglőt vezette, ahol Lotz Károly, Liszt Ferenc, Szilágyi Dezső, Tisza István és Tisza Kálmán mellett, törzsvendége volt Mikszáth Kálmán a „nagy palóc” is.
Mikszáth azt kérte Gundeltől, hogy lepje meg egy olyan levessel, amilyet ő még sohasem evett.
A „nagy palóc” tiszteletére született meg ez az étel, mely ma már a magyar konyha egyik klasszikusa. Következzék az én jól bevált receptem.



Hozzávalók:
·        40 dkg zöldbab
·        80-90 dkg birkahús
·        2 fej vöröshagyma
·        1 db paradicsom
·        1 db paprika
·        2 babérlevél
·        pirospaprika, só, bors
·        1 csomó friss kapor vagy szárított
·        3-4 db közepes burgonya
·        tálaláshoz tejföl

Elkészítése:
A birkahúsból klasszikus módon - bő lével - pörköltet készítettem. Kaporral, borssal és babérlevéllel fűszereztem.  A hús megpuhulása előtt fél órával hozzáadtam a megtisztított zöldbabot és a kockára vágott burgonyát. Puhára főztem. A kész levest tejföllel tálaltam.

Történelmi forrás: wikipédia

5 megjegyzés:

  1. Ez felséges! Egyébként az egész blogod figyelemre méltó. Azt hiszem, gyakran megfordulok nálad. :)

    VálaszTörlés
  2. Alíz, nagyon kedves vagy köszönöm!

    VálaszTörlés
  3. Kedves Petra, szeretnék pár főétel, leves vagy salátát kérni a 2012-es Erdélyi Konyha Kalendáriumba, cserébe majd adunk kalendáriumot, ha érdekel lécci jelezz a pjutka1ster(kukac)gmail.com címre.
    Szép napot Jutka.

    VálaszTörlés