2011. május 16., hétfő

Csokoládéleves

A reformkorban az addig csak édességet árusító üzletek cukrászdákká alakultak. A cukrászdák, elsősorban a hölgyek számára a városi társasági élet színhelyeivé váltak.
Az arisztokráca és a polgárság köreiben elterjedt a napi háromszori étkezés modellje, valamint új szokásként a különféle édes süteményekkel gazdagított uzsonna. A cukrászdákban, kávéházakban előszeretettel fogyasztották az édes csokoládélevest.



Hozzávalók:
  • 6 dl tej
  • 200 g 70% kakaótartalmú étcsokoládé
  • 2 teáskanál barnacukor
  • 4 dkg teavaj
  • 2 tojássárgája

Elkészítése: A tejet felforraltam. Beleszórtam az apróra vágott étcsokit, a cukrot, pár perc elteltével a vajat is. Amikor minden alkotóelem egyneművé olvadt, lehúztam a tűzről. Külön edényben a tojássárgákat 1-2 evőkanálnyi hideg tejjel habverővel elkevertem, majd apránként adagoltam hozzá a forró csokoládés tejet folyamatos keverés közben. Így a hő kiegyenlítődik, és a forró tejtől nem csapódik ki a tojássárgája. A keveréket visszatettem a tűzre, és keverve besűrítettem. Hidegre hűtve, vagy forrón tálalva is fogyasztható.
El tudnám képzelni egy gombóc vaníliafagyi társaságában, vagy öntetként aranygaluskához. Most tejszínhabbal tálaltam.

Forrás: Czifray, 1829.

4 megjegyzés:

  1. Hűha, ez igen! Ki kell próbálnom! :)

    VálaszTörlés
  2. Köszi Zita! Csak bátran, nem fogsz csalódni. Ha esetleg nem annyira szereted az étcsoki keserűségét, érdemes egy kicsit több cukorral készíteni.

    VálaszTörlés
  3. A csokoládé a kedvenc édességem, biztosan a levest is nagyon szeretném :)
    Ki kell próbálnom!

    VálaszTörlés
  4. Okki örülök, hogy itt vagy! A csokileves nagy siker volt nálunk, érdemes kipróbálni.

    VálaszTörlés