2011. május 12., csütörtök

Deákkenyér aszalt vörösáfonyával

A reformkor – a polgárosodó életforma következtében – egyúttal a kávéházi élet kialakulásának időszaka is volt. Privorszky Ferenc Cafe Renaissance néven 1838-ban nyitotta kávéházát. Az itt kávéslegényként dolgozó Pilvax Károly, 1842-ben az üzlet tulajdonosává lépett elő. A Pilvax Kávéház 1844-től vált igazi politikusi-irodalmi színhellyé, s bár bérletét 1846-ban már Fillinger Antal vette át, továbbra is Pilvax néven emlegetjük.  (Forrás: Dr. Csapó Katalin)
A kávéházban feketekávét, tejfölös-, tejszínes kávét és kapucínert kínáltak. Étlapjukon kuglóf, házi kalács és egyéb péksütemények szerepeltek.  A Pilvax ifjú vendégei különösen szerették a deákkenyeret, amely olajos magvakkal készült, püspökkenyérhez hasonló mézes sütemény volt.
Ma ezt a receptet hoztam, édességét aszalt vörösáfonyával ellensúlyoztam.



Hozzávalók:
·        3 tojás
·        15 dkg barnacukor
·        4 evőkanál méz
·        őrölt fahéj és szegfűszeg
·        8 dkg mogyoró
·        8 dkg aszalt vörösáfonya
·        ½ csomag sütőpor
·        25 dkg liszt

Elkészítése:
A tojásokat a cukorral elkevertem, hozzáadtam a mézet, fahéjat, szegfűszeget. A mogyorót durvára aprítottam, majd az áfonyával együtt ezt is belekevertem. A lisztet a sütőporral elkevertem és a keverékhez adtam.
Kivajaztam, liszteztem egy püspökkenyér formát, a tésztát beleöntöttem. (A formát a célszerű kissé megütögetni, hogy a tészta kellőképpen elterüljön.)
Előmelegített sütőben 170 fokon 55 percig sütöttem.



1 megjegyzés: